Tervetuloa blogiimme!

Tämä blogi on omistettu suomalaisille videopeleille. Olitpa vasta tutustumassa pelien maailmaan tai kokenut konkari, löydät täältä tietoa pelistä kuin pelistä. Meidän tarkoituksemme on innostaa sekä jakaa tietoa pelaajien kesken, mitä nyt pelataan, mikä on uusin innovaatio pelimaailmassa ja kuinka voit parantaa omaa osaamistasi. Suomalaisia videopelejä löytyy netistä jo tuhansia. Jokainen tarina ja tehtävä on luotu yksilöllisesti pelaajaa ajatellen. Löydät täältä ideoita mitä pelata seuraavaksi, ja mikä ehkä sopisi sinulle. Hae jännitystä tai vain rauhallista ajanvietettä! Blogimme auttaa sinua navigoimaan pelimaailman läpi niin, että löydät varmasti jokaiseen tilanteeseen sopivan ajanvietteen. Pelasitpa sitten tosissasi tai vain harrastuksena, me kerromme missä parhaat pelit tapahtuvat ja kuinka pääset mukaan pelien kiehtovaan maailmaan. Suomalaisten kehittämät, kansainväliset pelit löydät täältä arvostelujen kera.

Suomalaisten videopelien värikäs maailma

Viimeisten vuosikymmenten aikana videopelaaminen on kehittynyt kieroonkatsotusta ja vähätellystä ajanvietteestä yhdeksi suosituimmista harrastuksista, ja joillekin lahjakkaimmista pelaajista siitä on muodostunut niin rahallisesti kuin henkisestikin palkitseva ammatti, mistä tuskin osasivat unelmoida edes kotimaisen videopelaamisen mielikuvituksekkaimmat visionäärit – vaikkapa 80-luvulla kotimaisia klassikkopelejä, kuten Mehulinjan ja Raharuhtinaan suunnitellut Simo Ojaniemi. Nuo varhaiset taidonnäytteet ovat tänä päivänä jääneet historian hämärään ja samoin on parasta aikaa käymässä myös ajastaan jälkeen jäänneille ja romukoppaan joutaville näkemyksille, joihin kuuluu videopelaamisen katselu nokanvartta pitkin. Death Rallyn ja Max Paynen jälkeisessä maailmassa tuskin kukaan järkevä ihminen väittää videopelaamisen olevan ohimenevä trendi. Syytä ei ole muutenkaan vähätellä pelien merkitystä niin ihmisten ajanvietteenä kuin taloudellisesti merkittävänä viihteen lajina, joka on oikeastaan vasta lapsenkengissä ja jolta on lupa odottaa vielä paljon.

Videopeleistä videopelaajille, videopelaajilta

Tässä suomalaisille videopeleille omistetussa blogissa pyrimme omalta osaltamme avaamaan videopelaamisen tarjoamia mahdollisuuksia entistä suuremmalle ihmisjoukolle, mutta myös samalla kertomaan erityisesti kotimaisen videopelaamisen merkkihetkistä. Haluamme sisällyttää mukaan niin vauhdikkaan ja monivaiheisen historian kuin kutkuttavan ja kuplivan nykyhetkenkin, tietenkään unohtamatta sen lupaavana avautuvaa, mahtavaa ja mahdollisuuksien täyteistä tulevaisuutta, joka kiinnostaa jokaista itseään kunnioittavaa kotimaista videopelaajaa – olipa hänen suosikkinsa sitten Remedyn Quantum Break tai Mindfield Gamesin P-O-L-L-E-N. Blogimme kertoo sinulle kaiken kotimaista videopelaamista koskevan tiedon aina klassikopelien kuten FlatOutin tai Pain to Killin arvosteluista Angry Birdsin, Cities: Skylinesin ja Clash of Clansin kaltaisten megamenestyjien maailmanvalloituksesta kertoviin reportaaseihin. Blogimme on portaali suomalaisen videopelimaailman ytimeen ja asiantuntevia alan harrastajien tuottamia artikkeleita lukemalla pysyt vaivattomasti jyvällä siitä, mitä tämän päivän suomalainen videopelaamien tarkoittaa niin meillä kuin maailmallakin.

Remedyn ensimmäinen peli

Remedy Entertainmentin ensimmäisen pelin, Death Rallyn, julkaisi vuonna 1996 Apogee Software, ja sitä levitti GT Interactive Software. Death Rally, koko nimeltään Death Rally: Death in the Fast Lane, julkaistiin DOS-käyttöjärjestelmälle. Kyseessä on ylhäältä kuvattu rallipeli, jossa pelaajan täytyy kilpailla nimensä mukaan tappavissa ralleissa. Tappavia niistä tekevät autot, jotka on varusteltu asein. Pelijärjestelmä tukee niin yksin- kuin monipeliä, ja siitä on julkaistu useampi uudempi versio.

Alussa pelaajalla on valuuttaa vajaa 500 dollaria ja surkea auto nimeltä Vagabond. Lisää rahaa pelaaja saa sijoittumalla hyville sijoille ralleissa, suorittamalla tehtäviä ja tuhoamalla toisia autoja. Rahalla voi ostaa aina ennen jokaista rallia autoonsa lisävarusteita (eli aseita) ja parantaa auton ominaisuuksia. Parannettavia toiminnallisuuksia ovat auton kestävyys, renkaat ja nopeus. Pelin lopullinen tavoite on voittaa kahdenkeskisessä rallissa Death Rallyn kiistaton kuningas, ”The Adversary”.

Pelin kulku

Jokaisessa rallissa voi kisata korkeintaan neljä kuskia kerrallaan. Yksinpelissä pelaaja voi kilpailla tekoälyvastustajia vastaan. Moninpeli onnistuu neljän henkilön kesken lähiverkkoyhteyden avulla. Jotkut tekoälyvastustajien nimet muistuttavat julkisuuden henkilöitä: voit esimerkiksi kisata Clint Westiä ja Jane Hondaa vastaan. Ratoja on yhteensä 19 ja ne on jaoteltu vaikeusasteensa mukaan kolmeen eri liigaan. Vaikeampiin liigoihin tarvitsee paremman auton, johon ralleissa hyvin ansaittua rahaa voi myös käyttää.

Pelaaja aloittaa ralliuransa tuloslistan pohjalta, nollalla pisteellä. Pikkuhiljaa hän kuitenkin nousee tuloslistalla voittamiensa rallien ansiosta. Häviön sattuessa hän kuitenkin menettää rahaa. Tämä on huono siinä tilanteessa, kun pelaajalla ei ole tarpeeksi rahaa, ja johtaa siihen, että joku hänen hankkimistaan autonpäivityksistä poistetaan, mikä taasen vaikeuttaa seuraavan rallin voittamista. Kun pelaaja pääsee tuloslistan paalupaikalle, Death Rallyn kuningas ”The Adversary” haastaa hänet kaksintaistelu-ralliin ”The Arena” -nimisellä radalla.

Death Rally 2000-luvun jälkeen

Vuonna 2009, yli kymmenen vuotta alkuperäisen pelin julkaisusta, Death Rally sai ”jatkoa”. Remedy julkaisi uudelleen Windows-käyttöjärjestelmäversion pelistä, joka kehitettiin yhteisvoimin ohjelmoija Jari Kompan kanssa. Alunperin Komppa ilmoitti haluavansa työstää Death Rallysta avoimen lähdekoodin julkaisun. Sopimukseen julkaisusta ei kuitenkaan päästy, vaan Komppa alkoi kehitellä käännösversiosta. Se julkaistiin patentoituna ilmaisohjelmana 20. lokakuuta. Alkuperäiseen verrattuna siitä puuttui kuitenkin monipelituki, koska alkuperäisen pelin käyttämä koodi IPX-verkoille olisi ollut liian kallis mukauttaa Windows-arkkitehtuurin mukaiseksi.

Tämän jälkeen Death Rally on täysin uudelleen kehitetty. Tämän uudistetun version kehitti Comfox & Brothers ja Mountain Sheep, ja sen julkaisi Remedy Entertainment keväällä 2011 niin iOS- kuin Android -käyttöjärjestelmälle. Tämä versio Death Rallysta sisältää cameo-rooleja useista eri peleistä. Siellä voi kohdata esimerkiksi Remedyn toisen pelin, Alan Waken, Barry Wheeler-hahmon. Vuoden 2011 loppuun mennessä oli uudelleen kehitetty Death Rally ladattu 1,8 miljoonaa kertaa. Alkuperäistä peliä myydään kuitenkin edelleen Steamista.

Max Payne – suomalaisten ensimmäinen videopelimenestys

Neljän vuoden valmistelun ja salamyhkäisen piilottelun jälkeen espoolainen peliyritys Remedy Entertainment kehitti pelin, joka mullisti koko suomalaisen pelaamisen. Julkaisun aikana huhuttiin budjetista, joka ylitti jopa kalliimman suomalaiselokuvan. Lopulta pelimarkkinoiden odotus palkittiin ja Max Payne ilmestyi Microsoftille vuonna 2001. New Yorkiin sijoittuva peli kertoi alamaailmaan soluttautuneesta synkästä poliisista. Max Paynen tarkoitus on metsästää hänen vaimonsa ja tyttärensä murhanneen Valkyrin, mutta etsintöjen aikana hän itse joutuu ongelmiin. Payne nimittäin lavastettiin osalliseksi työtoverinsa murhaan. Tällä kertaa poliisi ja alamaailma jahtaavat Max Paynea ja hän päättää lähteä kostoretkelle alamaailmaa vastaan. Mullistavan pelistä teki sen elokuvamainen kerronta ja hieno grafiikka. Julkaisuvuotenaan siitä tehtiin myös versiot Playstation 2:lle ja Xboxille. Seuraavina vuosina peli oli jo pelattavissa Macintoshilla ja Game Boy Advancella. Suomalaisen pelialan ensimmäinen, muttei viimeinen, tähtituote oli syntynyt ja sen menestys levisi kulovalkean tavoin ympäri maailmaa.

Suosion salaisuudet

Max Payne otettiin innostuneena vastaan. Kriitikot ja pelaajat rakastivat sitä. Se oli ensimmäinen videopeli, jossa on käytetty bullet time -erikoistehostetta. Tällöin pelimaailma hidastuu hahmon ympärillä, jolloin vihollisten ampuminen ja tähtääminen on helpompaa. Lisäksi pelin asevalikoima muodostui ainoastaan oikeasta aseista. Max Paynen visuaalinen ulkoasu muistuttaa film noir-tyyliä ja siinä on käytetty sarjakuvamaista kerrontaa. Erikoisuutena pelissä näkyvien hahmojen esikuvat ovat kaikki peliyhtiön työntekijöitä, perheenjäseniä, ystäviä ja kehitystiimin jäseniä. Itse päähahmon kasvonsa antoi pelin käsikirjoittaja Sami Järvi, joka etsi tarinaan vaikutteita kovaksikeitetystä rikolliskirjallisuudesta ja John Woon toimintaelokuvista. Max Payne olikin Suomen kovin peliuutuus koko 2000-luvun alun. Sen ansiosta suomalaisesta peliosaamisesta alettiin puhua maailmalla. Vuonna 2002 Remedy Entertainment myi pelisarjan oikeudet Take-Two Interactivelle ja samana vuonna ilmoitettiin, että Rockstar Games julkaisisi seuraavana vuonna Max Paynelle jatko-osan nimeltään The Fall of Max Payne.

Jatko-osat ja elokuva ovat vieneet tarinaa eteenpäin

Vuonna 2003 ilmestynyt The Fall of Max Payne jatkoi siitä, mihin ensimmäinen peli jäi ja vain paransi sen suosiota. Jatko-osan tyyli oli sama kuin ensimmäisen. Erottavana piirteenä on, että siinä kuullaan paljon Poets of the Fallin musiikkia ja Apocalyptican Perttu Kivilaakso soittaa sellolla pelin tunnetun tunnusmusiikin. Kakkososassa on myös paljon enemmän toimintaa ja tiettyjä teknisiä parannuksia, kuten Havokin fysiikkamallinnus. Tässä vaiheessa mikään ei enää pidätellyt Max Paynen suosiota. Vuonna 2008 julkaistiin peliin perustuva samanniminen Hollywood-elokuva, jonka pääosissa nähtiin Mark Walhberg. Pelisarjan kolmas ja tällä hetkellä viimeisin osa julkaistiin vuonna 2012 nimellä Max Payne 3. Kahdesta edellisestä pelistä poiketen, tällä kertaa videopelin tarina siirtyy yhdeksän vuotta eteenpäin ja Payne on eläkkeellä oleva poliisi, joka tällä kertaa joutuu keskelle toimintaa Etelä-Amerikassa. Suurella todennäköisyydellä Suomen tärkein antisankari nähdään vielä monissa seikkailuissa lähivuosinakin.

Angry Birds – Rovion kultamunat

Värikkäät ja persoonalliset vihaiset linnut eli Angry Birdsit valloittivat maailman jo melkein vuosikymmenen sitten. Lintujen suosion takaa löytyy vaikeuksien kautta voittoon matkannut Rovio -niminen peliyhtiö ja erityisesti Hedien perhe. Monelle tulee varmasti yllätyksenä, että suursuosittu Angry Birds -videopeli oli aikoinaan yrityksen 52. videopeli. Näin mittava matka alkoi jo vuonna 2003, jolloin kolme teknillisen korkeakoulun opiskelijaa löivät viisaat päänsä yhteen ja perustivat peliyritys Reluden. Tämä oli ensimmäinen askel pitkälle, mutta palkitsevalle taipaleelle. Aluksi yritys valmisti suurella intohimolla mobiilipelejä ja vaihtoikin nimensä vuonna 2005 sopivammaksi Rovio Mobileksi. Vasta vuonna 2009 tehty päätös siirtyä ainoastaan iPhone-puhelimille sopivien mobiilipelien valmistukseen tulisi muuttamaan yrityksen menestyksen täysin. Hedin perheen rahallisen tuen jälkeen yritys sai idean lintupelistä, josta muodostui viiden kuukauden aikana ensimmäinen ja alkuperäinen Angry Birds. App Storeen ladatusta pelistä muodostui muutamassa kuukaudessa Yhdysvaltojen ladatuin sovellus. Legenda oli syntynyt!

Lintujen nousu ja lasku

Aivan uudenlainen peli valloitti muutamassa vuodessa jokaisen maailman kolkan. Peliä on myyty kaikilla mobiilialustoilla jo yli miljardi kappaletta. Menestyksen vierellä kauppoihin alkoi ilmestyä paljon oheistuotteita, kuten vaatteita ja pehmoleluja. Suomeen rakennettiin jopa Angry Birds -puistoja. Peleistä valmistettiin monia jatko-osia, joista kuuluisimmat ovat Angry Birds Space ja Angry Birds Rio. Tähän päivään mennessä erilaisia versioita on tehty yli 30. Julkaisun jälkeiset vuodet olivatkin Rovion kulta-aikaa, jolloin yrityksen arvoksi parhaimmillaan mitattiin yli viisi miljardia euroa. Yhtiön nimi vaihdettiin vuonna 2011 Rovio Entertainmentiksi. Nousu alkoi kuitenkin tasaantumaan vuoden 2013 tienoilla. Vuonna 2014 yhtiö joutui myöntämään, että suosio oli pysähtynyt ja se irtisanoi yli sata työntekijäänsä. Mobiilipelejä julkaistiin yleisesti ilmaiseksi ja niiden tuotot saatiin pelin sisäisistä ostoista, mutta Rovio epäonnistui kehityksen seuraamisessa. Vuonna 2015 yhtiö pakotettiin etsimään uutta suuntaa tulevaisuuteen.

Angry Birdsien uusi tuleminen

Rovio haki uutta kipinää elokuvan muodossa. Moni varmasti miettii, minkälaisen elokuvan voi tehdä pelistä, jossa ammutaan ritsoilla lintuja kohti niiden munia varastelevia possuja? Vuonna 2016 elokuvateattereihin ilmestyneen Angry Birds -elokuvan suosio yllätti kuitenkin kaikki. Elokuvan menestyksellä yhtiö onnistuikin paikkaamaan edellisten vuosien tappioita. Samalla siihen liittyvien oheistuotteiden ja pelien myynti nosti tulosta edelleen. Elokuvalle on tekeillä jatko-osa, jonka uskotaan ilmestyvän teattereihin vuoden 2019 aikana. Pelipuolella yritys on julkaissut monia uusia Angry Birds -versioita kuten Angry Birds Evolution, Angry Birds Match ja Angry Birds Blast Island. Niiden saama suosio on saanut yhtiön uskomaan valoisampaan tulevaisuuteen erityisesti mobiilipelimarkkinoilla. Merkittävä kulmakivi yrityksen historiassa nähtiin syyskuussa 2017, jolloin Rovio Entertainment listautui Helsingin pörssiin. Vuosi 2017 olikin Roviolle liiketoiminnallisesti paras vuosi aikoihin. Angry Birds pysyy edelleen yhtiön päätuotteena ja vain tulevaisuus näyttää, mihin asti lintujen lento jaksaa.